Sjenk
Sjenk
Sjenk
Sjenk
Theater Muziek

Sjenk

Een hip-hop opera over groepsdynamiek, drill-rap, en identiteit (14+)

Verhalen van het leven op straat: bescherm jezelf en alles wat van jou is. Een explosie aan muziek en scherpe teksten nemen het theater over in Sjenk. Theatermaker Gavin-Viano laat zich inspireren door drill rap; een muziekstroming en cultuur, waarbij de overgave aan groepsdruk vaak tot geweld binnen de gemeenschap leidt. 
 

In Sjenk maken we kennis met drie schoolgenoten die samen muziek maken en dromen van een grote doorbraak. Wanneer ze tijdens het draaien van een drill rap video in een strijd belanden over de stijl, impact en gevolgen lopen de filmopnames uit de hand. Één van de drie zet framing en shaming in om de dreigende videoclip toch gedraaid te krijgen. Want met zo’n videoclip krijg je meer shine, meer geld en meer street credibility. Dan hoor je zogenaamd écht bij de drill rap scene, met alle consequenties die daarop volgen. 

Sjenk toont een manipulatief spel waarin drie jongeren steeds hun uitersten opzoeken. Hoe kan je trouw blijven aan je eigen principes? Bezwijk je onder groepsdruk en wat doe je als je het tegenkomt? Blijf je stil of kaart je het aan?
 

De voorstelling onderzoekt zowel de bevrijdende als zelfdestructieve kant van het behoren tot een groep. Sjenk is een hiphop opera waarin drie personages elkaar meer en meer op de proef stellen, totdat het misgaat.

Let op: Sjenk is een interactieve jongerenvoorstelling (14+). Zeker interessant voor volwassenen, maar we raden aan om deze voorstelling samen met een jongere te bezoeken! Sjenk is ook te boeken door scholen.

Tijdens de voorstelling wordt er gebruik gemaakt van stroboscopisch licht. Daarnaast komen er scenes in voor met geweld, expliciet taalgebruik en (nep)wapens. 

Anne Maike Mertens

studeerde eerst Theater Film en Televisiewetenschappen voordat ze haar weg naar de Toneelschool in Amsterdam vond. Na het afstuderen als theatermaker begon ze collectief Nineties Productions; een nomadisch collectief dat veelal op locatie muzikale voorstellingen maakt. 

Ze is een maker die een voorliefde heeft voor ‘gewoon doen’, en is altijd op zoek naar plekken net buiten de gebaande paden van het theaterlandschap. 

Naast Nineties is ze maker bij Stip Theaterproducties en heeft daar de regie over “Studio Brei”, ze creëert theatervoorstellingen voor jeugd met decors die gemaakt worden door een club breiende dames uit Amsterdam Noord.

Gavin-Viano

Het werk van Gavin-Viano straalt maatschappelijke urgentie uit. Via zijn grass roots initiatieven kaart hij thematieken aan die in de black community, de human rights community, de LGBTQIA+ community en bij kwetsbare jongeren spelen. 

Met zijn voorstellingen wil hij herkenning bieden en inzicht teweeg brengen en zo het Nederlands theater toegankelijker maken voor deze gemeenschappen die er tot nu toe niet vanzelfsprekend een stem kregen. 

Hij doet dit door niet-westerse verhalen te vertellen, vaak een anti-white-male-gaze als perspectief te kiezen en bewust op zoek te gaan naar de intersectionaliteit van zijn personages. Zo creëert hij een wereld waar taal, beweging en muziek tot een geheel samenvloeien en waar humor het cement tussen de bouwstenen vormt.

Credits

Tekst, regie & songwritingGavin-Viano
CoachingAnne Maike Mertens
SpelKim Aikman, Jilviën Oosterwolde & Juan Zyad
DramaturgieMaarten van Hinte (RIGHTABOUTNOW INC.)
Co-auteurVera Morina
MuziekJan Baars & Marijn Nikerk
ScenografieJulian Maiwald & Scott Robin Jun
GeluidsontwerpBauke Moerman
Videotechnisch ontwerpHendrik Walther
ProductieleiderPaulien van der Avoird
Productie-assistentSam Felgentreu & Pien Herik
Technisch producentThomas Lloyd & Dion Schuddemat
LichttechniekShirley Versteeg & Amber Stallenberg
LichtprogrammeurWout Panis
GeluidstechniekQuint Stam & Asun Gaaikema
Co-productieTheater Utrecht & DOX